Pokud potřebujete vyřešit uzavření vjezdu na váš pozemek do rodinného domu či firmy nebo chaty, pak pro vás bude jedno z klíčových z témat, zda-li se rozhodnout pro posuvnou samonosnou bránu nebo posuvnou pojezdovou bránu.
Základním principem je spodní nosný profil typu C, na kterém je přikotvena výplň brány. Tento profil se pohybuje v jedné rovině cca 9 cm nad zemí na pevně ukotvených nosných pojezdových vozících v betonovém vyvažovacím základu o šířce min. 50 cm a délce min. 1/3 průjezdu brány v nezámrzné hloubce 80–100 cm. Maximální délka křídla u tohoto typu brány je 12 m a výška křídla 2,5 m (dle typu výplně).
Základním principem této brány je vedení celého křídla přes spodní vodící rolny pohybující se v betonu připevněném ocelovém profilu (kolejnici) typu U nebo V po celé délce pojezdu. Tento profil je především v zimních měsících nutno čistit pro plynulý pohyb křídla. Pojezdová brána vyžaduje nulový přesah křídla, ovšem pevný betonový základ po celé délce pojezdu o šířce min. 20 cm a hloubce min. 50 cm. Maximální délka křídla u tohoto typu je 12 m a výška křídla 2,5 m (dle typu výplně).
Nevýhodou, kterou má samonosná posuvná brána, je její délka a tím i prostor, který zabírá při otevření. Z tohoto důvodu nelze namontovat posuvnou bránu na pozemek, který má po stranách průjezdu příliš malý prostor. Samonosná posuvná brána musí mít cca o 1/3 větší délku, než je čistá šířka průjezdu (platí pro ocelové nosné brány, u hliníkových nosných bran s extrémně lehkou výplní může být přesah pouze 1/4). Proto potřebuje mít z jedné strany průjezdu alespoň tolik místa, jako je šířka průjezdu + 1/3 šířky průjezdu (např. 3+1=4 m) s tím, že celková nutná délka průjezdu a otevřené brány potřebné pro stavbu je v tomto příkladu min. 7 m.
Nespornou výhodou posuvných bran samonosných je i jejich stabilní konstrukce. Posuvné brány samonosné se montují jak pro privátní, tak pro průmyslové objekty. Velkou předností pro posuvné brány samonosné je to, že se pohybují v prostoru nad povrchem ve výšce 5 až 10 cm a proto je tu možnost instalovat posuvné brány i v terénu, který není ideálně rovný nebo dokonce i mírně svažitý, a proto můžeme posuvné brány samonosné postavit v jakékoli výšce nad zemí. Tyto brány vyžadují minimální údržbu ve formě kontroly pohonu a funkčních částí jednou ročně.
Volba materiálu brány (ocel nebo hliník) záleží na rozměru brány, četnosti otvírání, váze křídla a finančních možnostech investora. Obecně platí, že ocelová brána je vhodnější pro větší rozměry a těžší váhy křídel, a to včetně vícečetného otvírání, protože je stabilnější, ať už má jakoukoliv povrchovou úpravu (žárové zinkování a následné lakování), vždy budete muset počítat s novou povrchovou úpravou po max. 15 letech. Hliníková brána je vhodná pro investory, kteří nechtějí v průběhu následujících 15–20 let řešit problémy korozí a natíráním celého křídlového i doplňkového systému.
Mechanizmus této posuvné brány spočívá v tom, že na rám posuvné brány jsou přišroubovány pojezdové kladky, které jezdí po ocelovém profilu, jenž je zabetonovaný nebo přišroubovaný v místě, kam se má posuvná brána pohybovat. Oproti samonosné bráně se tato brána pohybuje na prostoru o 1/3 délky čistého průjezdu menším, je tedy vhodná pro prostory, kde nejde z délkového prostoru instalovat bránu samonosnou. Jak už bylo výše zmíněno, kolejnicový profil (šína) je upevněn po celé posuvné délce brány a je připevněn do betonového základu (min. 20 cm šířka × 50 cm minimální hloubka) u pohonu motorem je základ v místě motoru rozšířen na 60 cm šířky). Tyto brány se vyrábí nejčastěji z ocelových jackelů 70×50 mm, 70×70 mm nebo hliníkových profilů stejných rozměrů.
U posuvných bran může být otevírání ruční (táhnutí madlem či klikou po mechanickém odemknutí brány) nebo pomocí elektrického pohonu. Klíčové je u elektrického pohonu předem vědět, jaká bude přibližná četnost otevírání a zavírání, dále finální celková váha křídla a podle toho dimenzovat výkon, složení motoru a ozubeného vedení (které může být vyrobeno nejenom z tvrdokovu, ale také z plastového kompozitu). Doporučené je umístnění motoru min. 9 cm nad betonovou desku pro zajištění správné funkčnosti v zimních měsících. Středové umístnění motoru je vhodné volit v závisti na umístění kabelové chráničky (doporučujeme 50 mm průměr), ve které je umístěn napájecí kabel 3×1,5 CYKY, dále kabely fotobuněk, majáku, kabel na ovládání brány, případně kabel od tlakové závory – FTP CATSE OUTDOOR, vše dle následujícího schématu pro samonosnou bránu:
U kolejnicové brány je možné motor umístnit ihned za startovací (červený) sloupek do výšky 9 cm nad zemí, viz schéma níže:
Běžné posuvné brány s pohonem se otevírají pomocí dálkového ovladače, klíčového spínače nebo tlačítka. Každý pohon (motor) je vybaven nouzovou funkcí, kdy v případě výpadku elektrické energie je možné bránu po odblokování aretace motoru ručně otevřít). Mezi praktické tak patří doplnění motoru o záložní baterii, která min. na 0,5 hodiny dokáže pohon brány udržet plně v chodu. Ovladače se dají sloučit s pohonem téměř každé značky, takže není problém s ovládáním jiných vrat nebo brány. U složitějších systémů můžeme otevírat posuvné brány magnetickou kartou, číselnou klávesnicí nebo mobilním telefonem. Posuvné brány ovládané mobilem se mohou správcem nastavit pro max. 100 uživatelů s volbou průběžného zařazování a odebírání práv, případně čtečkou otisku prstů.
Při volbě křídlové výplně uživatelé často vybírají podle vizualizace v návaznosti na okolní plotový systém, dále dle váhy výplní pro dimenzování pohonu motoru či dle bezpečnosti a míře budoucí údržby. Základní rozdělení výplní je následující:
Mezi pohledově plné výplně často patří: dřevěné desky, plechové tabule různé perforace, sendvičové PUR panely, PVC lamely, AL palubky a ostatní. Tyto typy výplní umožní více soukromí uvnitř pozemku, nicméně vyžadují náročnější vedení křídla brány v případě zátěže větrem, celý křídlový dílec má totiž sklon k průhybu.
Mezi pohledově průhledné výplně často patří: WPC palubky, PVC palubky, dřevěné palubky, ocelové pásoviny, děrovaný plech, hliníkové lamely nebo v poslední řadě čím dál více populární ocelový, nerezový či hliníkový tahokov (viz obrázek níže), který má různé tvary a rozteče a dobrou sílu:
Nejvíce podceňovaná část při realizaci posuvných bran je bezpečnost. Faktem je, že kromě fotobuněk, které by měly být cca 50 cm nad zemí po obou stranách vnitřní i venkovní části prostoru brány (tedy celkem 4 ks fotozávor), někteří investoři vůbec neinstalují vizuální prvek – maják (blikací světlo), který by měl být viditelný z vnitřního i venkovního prostoru (především u plných výplní bran), dále dodatečný uzamykací zámek (v případě odblokování motoru nejde bránu otevřít) nebo tlakovou boční vertikální lištu (zábranu) v případě funkce pootevření brány pro průchod a opakované aktivace posunu ve stejnou dobu.
Pokud právě vybíráte okna do novostavby, je důležité dodržet kromě jejich materiálu a barvy také těsnění, schopnost izolace a především i…
Nevíte, jaké zvolit zastřešení vaší terasy? Když se zkusíte zamyslet nad všemi možnými aspekty využití tohoto místa pro vaše pohodlí a…
Okna se skrytým křídlem a následně rámem jsou díky svým technickým parametrům vyhledávána převážně do pasivních domů. Jsou odolné proti…
Nevíte si rady s tím, jestli si připlatit za izolační trojskla nebo zůstat u standardních dvojskel. Pokud Vám není lhostejné kolik…
Proti-průvanová magnetická pojistka je revoluční dodatečný prvek kování, který lze instalovat na stávající i nová okna (křídla). Cílem…
Hodláte vyměnit svoje stará vrata za nová v místnostech, kde nepotřebujte topit a je Vám lhostejná automatizace otvírání. Proto zvolte…