PlanetaOken
| | 6 minut

Běžné reklamace plastových oken a dveří

Zvažujete-li investici do nových oken a nejste si jisti, co vás může potkat za možné problémy či vady v průběhu instalace a doby užívání oken nebo dveří, v tomto článku vám přiblížíme ty nejběžnější typy reklamací a objasníme některé detaily, o kterých byste měli před výběrem konkrétního dodavatele vědět.

Vzhledem k faktu, že plastová okna či dveře jsou složitým výrobkem, který je umístěn do často ne ideálních stavebních otvorů, může časem dojít k reklamacím, které mohou ale také nemusí být uznány. Je proto velice důležité prostudovat vaši smlouvu o dílo.

Je obvyklé, že většina prodejců oken dává záruku 2 roky, někteří také 5 nebo 10 let na různé vlastnosti těchto stavebních výrobků (barevná stálost profilů, antikorozní odolnost celoobvodového kování atd).

Záruka se začíná počítat od dne předání díla, a to (bez závad) uvedeného v předávacím protokolu, a počítá s vadami, které vznikly po tomto termínu.

Jak reklamace probíhají?

Když zjistíte na svém okně či dveřích jakoukoliv vadu, zavolejte firmě, od které jste plastová okna nakoupili (pokud tato firma už neexistuje nebo má jiné IČO a podobný název, máte bohužel smůlu). Obecně platí, že za reklamaci se nepovažuje nutnost seřízení či nastavení výrobku. Když nahlásíte reklamaci, měl by k vám v ohlášeném termínu dorazit reklamační technik, který reklamaci posoudí a navrhne vám řešení. Tady se přitom pozná přístup firmy, která svoji chybu buďto uzná a i tuto negativní referenci bude chtít napravit, nebo neuzná a bude vás chtít i přes ostatní navazující drobné nedostatky přesvědčit o opaku, tedy že je to běžná závada nebo že je chyba u vás a vy za ni budete muset zaplatit. U oprávněné reklamace by vám firma měla vyjít maximálně vstříc (pošle co nejrychleji reklamačního technika a následně se písemně vyjádří k reklamaci) a navíc by měla být ochotna vám i částečně kompenzovat nutnost vzít si dovolenou v případě delší časové opravy.

Oprava, nebo výměna?

Je na zvážení reklamačního technika a na dohodě s vámi v případně oprávněné reklamace, zda-li opravu provede technik ihned, nebo až následně, přímo na místně, nebo bude muset část stavebního výrobku opravit mimo místo instalace, případně některé díly zcela vyměnit. O této skutečnosti by měl být záznam v reklamačním protokolu a dále vzájemná dohoda o čase výměny či opravy.

Reklamační řád

Poté, co si prostudujete dodavatelskou smlouvu o dílo, si před podpisem nezapomeňte pročíst ještě i reklamační řád, se kterým v rámci podpisu smlouvy souhlasíte. V reklamačním řádu by měla mít každá seriozní firma informace o tom, jak se postupuje v případě reklamací, a také co jsou oprávněné a neoprávněné reklamace a jak se nahrazuje škoda. Reklamační řád by měl být součástí smlouvy o dílo (pevnou) a měl by být platný (ne stará verze) v době dopisu smlouvy o dílo.

Pro výběr dodavatele oken a dveří je vždy nejlepší vycházet z reálných referencí (při kterých si telefonicky či osobní návštěvou můžete vždy ověřit spokojenost uživatelů nebo chování dodavatele v případě reklamací). Bohužel část firem uvádí na svých webových stránkách převzaté nebo falešné reference, které jsou zavádějící a nevypovídají pravdu o tom, jak reálně dodavatelská firma funguje.

Většina zákazníků chápe, že v rámci výroby tak složitých výrobků, jako jsou okna či dveře, a to navíc v návaznosti na správnou montáž a příslušenství, se mohou časem objevit reklamace. Záleží ovšem na přístupu firmy, který následně může i nemusí zákazníkům způsobit nemalé komplikace a případně finanční ztrátu.

Nejčastější důvody reklamací a jejich odstranění

Nejčastější důvody zamítnutí reklamací

Zamítnutí reklamací vychází z faktu, že se jedná o vady či poškození, které nejsou specifikovány ve vámi podepsané smlouvě o dílo. Nejčastější z nich přitom jsou:

  1. nedodržení stavebního otvoru – tedy stavební nepřipravenost, kdy podlaha při instalaci dveří je výše, než bylo původně zaměřeno a podepsáno, a tím pádem se musí zvětšovat stavební otvor nebo vyrobit celý nový výrobek na náklady zákazníka
  2. poškození elektroniky v domácnosti z důvodu prašnosti při instalaci – instalace oken a dveří je provázena vždy částečnou prašností a proto není možné ručit na poškození. Je povinností investora, aby v průběhu instalace nenechával předměty, které jsou náchylné na poškození kvůli prašnosti, v dané místnosti.
  3. nekvalitní zednické zapravení a vlastní montáž parapetů při zednickém zapravení – část investorů si přeje zednické zapravení a tím pádem i montáž parapetních desek (dělá se souběžně s zednickým zapravením) provést svépomocí nebo až delší dobu po instalaci oken. V případě neodborného postupu při zapravení a montáži parapetů může dojít k poškrábání rámů nebo špatnému naklopení parapetů či jejich napojení a utěsnění v okolí spodní připojovací spáry pod rámem, kdy může dojít k zatékání vodních par a tvorbě plísní. Často a zbytečně tak někteří zákazníci riskují znovuvybourání výrobků, jejich opakovanou montáž, odstranění plísně a utěsnění.

Věříme, že tyto informace vám pomůžou při správném výběru dodavatele vašich nových oken či dveří.

Kam dál?

Bezpečnostní dveřní kování

Bezpečnostní dveřní kování je základním prvkem ochrany vašeho domu před vloupáním. Jaké typy tedy existují a jaký si nejlépe zvolit?

Ochranné fólie na profilech oken a dveří

Podívejte se s námi na vše důležité, co potřebujete vědět o ochranných fóliích pro vaše dveře a okna a jejich nejrůznějších typech a…

Ocelové brány pojezdové a samonosné

Ocelové brány slouží k pohodlnějšímu vstupu na pozemek, k rodinným domům či komerčním budovám. Plní estetickou funkci a jsou v daném…

Okna z PVC a ekologie – závazek společnosti Inoutic

Společnost Inoutic má jasný pohled na ekologii v rámci výroby PVC profilového systému a následně okenních a dveřních výrobků.

Závazné pokyny k ošetřování a čištění profilů VEKA

Ochrana a čištění plastových profilů Vašich plastových oken prodlužuje jejich životnost a omlazuje vzhled.

Nadsvětlíkový otvírač GEZE OL 90 N

Společnost GEZE představuje v rámci okenních RWA systémů jeden ze svých otvíračů oken a nadsvětlíků s plochým tvarem – model OL 90 N.