Zvažujete-li investici do nových oken a nejste si jisti, co vás může potkat za možné problémy či vady v průběhu instalace a doby užívání oken nebo dveří, v tomto článku vám přiblížíme ty nejběžnější typy reklamací a objasníme některé detaily, o kterých byste měli před výběrem konkrétního dodavatele vědět.
Vzhledem k faktu, že plastová okna či dveře jsou složitým výrobkem, který je umístěn do často ne ideálních stavebních otvorů, může časem dojít k reklamacím, které mohou ale také nemusí být uznány. Je proto velice důležité prostudovat vaši smlouvu o dílo.
Je obvyklé, že většina prodejců oken dává záruku 2 roky, někteří také 5 nebo 10 let na různé vlastnosti těchto stavebních výrobků (barevná stálost profilů, antikorozní odolnost celoobvodového kování atd).
Záruka se začíná počítat od dne předání díla, a to (bez závad) uvedeného v předávacím protokolu, a počítá s vadami, které vznikly po tomto termínu.
Když zjistíte na svém okně či dveřích jakoukoliv vadu, zavolejte firmě, od které jste plastová okna nakoupili (pokud tato firma už neexistuje nebo má jiné IČO a podobný název, máte bohužel smůlu). Obecně platí, že za reklamaci se nepovažuje nutnost seřízení či nastavení výrobku. Když nahlásíte reklamaci, měl by k vám v ohlášeném termínu dorazit reklamační technik, který reklamaci posoudí a navrhne vám řešení. Tady se přitom pozná přístup firmy, která svoji chybu buďto uzná a i tuto negativní referenci bude chtít napravit, nebo neuzná a bude vás chtít i přes ostatní navazující drobné nedostatky přesvědčit o opaku, tedy že je to běžná závada nebo že je chyba u vás a vy za ni budete muset zaplatit. U oprávněné reklamace by vám firma měla vyjít maximálně vstříc (pošle co nejrychleji reklamačního technika a následně se písemně vyjádří k reklamaci) a navíc by měla být ochotna vám i částečně kompenzovat nutnost vzít si dovolenou v případě delší časové opravy.
Je na zvážení reklamačního technika a na dohodě s vámi v případně oprávněné reklamace, zda-li opravu provede technik ihned, nebo až následně, přímo na místně, nebo bude muset část stavebního výrobku opravit mimo místo instalace, případně některé díly zcela vyměnit. O této skutečnosti by měl být záznam v reklamačním protokolu a dále vzájemná dohoda o čase výměny či opravy.
Poté, co si prostudujete dodavatelskou smlouvu o dílo, si před podpisem nezapomeňte pročíst ještě i reklamační řád, se kterým v rámci podpisu smlouvy souhlasíte. V reklamačním řádu by měla mít každá seriozní firma informace o tom, jak se postupuje v případě reklamací, a také co jsou oprávněné a neoprávněné reklamace a jak se nahrazuje škoda. Reklamační řád by měl být součástí smlouvy o dílo (pevnou) a měl by být platný (ne stará verze) v době dopisu smlouvy o dílo.
Pro výběr dodavatele oken a dveří je vždy nejlepší vycházet z reálných referencí (při kterých si telefonicky či osobní návštěvou můžete vždy ověřit spokojenost uživatelů nebo chování dodavatele v případě reklamací). Bohužel část firem uvádí na svých webových stránkách převzaté nebo falešné reference, které jsou zavádějící a nevypovídají pravdu o tom, jak reálně dodavatelská firma funguje.
Většina zákazníků chápe, že v rámci výroby tak složitých výrobků, jako jsou okna či dveře, a to navíc v návaznosti na správnou montáž a příslušenství, se mohou časem objevit reklamace. Záleží ovšem na přístupu firmy, který následně může i nemusí zákazníkům způsobit nemalé komplikace a případně finanční ztrátu.
poškrábaná okna (způsobená např. chybnou manipulací nebo dopravou) – řeší přímo na místě technik korekcí nebo zaleštěním; hlubší škrábance a vady, které jsou na místě neodstranitelné, řešíme podle míry poškození finanční kompenzací zákazníkovi, popřípadě novou výrobou poškozené části okna (křídlo nebo rám)
vady na skle – řeší se výměnou skla v součinnosti s dodavatelem skla
vady doplňků (žaluzie, parapety, sítě) – občas se vyskytují poškrábané profily, protrhlá síťovina či vady na parapetech, tyto vady se většinou řeší výměnou vadného prvku nebo případně korekcí či zaleštěním, pokud to je možné
špatné zaměření – řeší se dle situace podle toho, jak moc nesouhlasí rozměry, ale pokud nelze vyřešit na místě, je nutná výroba nového zboží; pokud zákazník souhlasí, buď se vybourá větší otvor, nebo se pomocí rozšiřovacích profilů nastaví výška nebo šířka otvoru, aby se dodržela připojovací spára minimálně 3 cm a maximálně 5 cm
Zamítnutí reklamací vychází z faktu, že se jedná o vady či poškození, které nejsou specifikovány ve vámi podepsané smlouvě o dílo. Nejčastější z nich přitom jsou:
Věříme, že tyto informace vám pomůžou při správném výběru dodavatele vašich nových oken či dveří.
Bezpečnostní dveřní kování je základním prvkem ochrany vašeho domu před vloupáním. Jaké typy tedy existují a jaký si nejlépe zvolit?
Podívejte se s námi na vše důležité, co potřebujete vědět o ochranných fóliích pro vaše dveře a okna a jejich nejrůznějších typech a…
Ocelové brány slouží k pohodlnějšímu vstupu na pozemek, k rodinným domům či komerčním budovám. Plní estetickou funkci a jsou v daném…
Společnost Inoutic má jasný pohled na ekologii v rámci výroby PVC profilového systému a následně okenních a dveřních výrobků.
Ochrana a čištění plastových profilů Vašich plastových oken prodlužuje jejich životnost a omlazuje vzhled.
Společnost GEZE představuje v rámci okenních RWA systémů jeden ze svých otvíračů oken a nadsvětlíků s plochým tvarem – model OL 90 N.